21 december 2008

Testterrine

Net als heel veel anderen ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor de Kerst. Nou ja, druk? Het valt eigenlijk wel mee. Hier en daar wat boodschapjes gedaan en spullen besteld en vandaag nog wat uitgeprobeerd. Ik probeer eigenlijk nooit wat uit, maar voor de Kerst wilde ik de truffelaardappel-pompoenterrine maken die in de Delicious. staat, en aangezien ik niet vaak met pompoen iets maak, wilde ik de smaak en ook het recept toch even testen.

Natuurlijk had ik ook bedacht dat het anders moest. Ik heb namelijk ooit in een vlaag van ik-heb-het-niet-nodig-maar-ik-koop-het-toch een siliconen bakvorm gekocht. 12 balkjes zijn het, en dus 12 terrinetjes moeten het worden...

Het recept uit de Delicious. (hoofdgerecht voor 4-6personen) is als volgt:
- 400 gram truffelaardappelen
- 600 gram flespompoen
- 300 ml. slagroom
- 4 takjes rozemarijn
- 4 teentjes knoflook
- 4 eieren

Verwarm de oven voor op 180 graden C. Schil en snijd de aardappel en pompoen in lange dunne plakken. Kook apart in gezouten water beetgaar. Laat de toom op een zacht vuurtje met de rozemarijn, knoflook, peper en zout 20 minuten trekken en afkoelen. Klop de eieren los met de afgekoelde room. Maak laagjes in de ingevette vorm van de pompoen- en aardappelplakjes tot de terrine vol is, eindig met pompen. Druk steeds goed aan. Schenk de room erover. Zet de vorm in een grote braadslee en schenk water in de slee, dit moet net tot onder de rand van de vorm komen. De de slede af met folie of een deksel en bak de terrine gaar in 40-45 minuten.


Omdat mijn vorm bestaat uit allemaal kleine vormpjes, gingen die plakken dus niet op. Ik heb de aardappel en pompoen met de mandoline in reepjes gesneden. De allerfijnste, maar achteraf bleek dat ze wat groffer mogen. Ook heb ik de groenten niet gekookt, maar ze rauw verwerkt. Bewust? Nee, het was een foutje, maar wel logisch: vorig jaar heb ik de aardappel-bietentaart uit de Delicious. (nu terug te vinden in de Allerhande) gemaakt en daar werden de aardappel en bieten ook niet gekookt. Mijns inziens is dat koken dus niet nodig; de taart/terrine zal alleen wat langer in de oven moeten. Ook vind ik de hoeveelheid room en eieren erg veel, maar dat is misschien omdat het gerecht als hoofdgerecht geserveerd wordt. Ik heb dus minder ei en room gebruikt en giet het goedje niet achteraf erover, maar ook tussendoor, als een soort lijmlaagje. Volgende keer roer ik door de eieren de peper en het zout; het heeft amper effect als dat "meetrekt" in de room. En wat meer aardappeltjes. Maar... het smaakte goed, dus kan het met de Kerst in het menu.

Geen opmerkingen: