11 december 2008

Gevulde kwartels met bospaddestoelen

Het zal je niet ontgaan zijn: Kerst staat voor de deur. Hier in de straat verdient de energieleverancier goud geld; overal kerstverlichting in allerlei kleuren en vormen. Ik ben niet zo snel en al helemaal niet zo uitbundig ondanks twee zeurende Dames. Een beetje gelijk hebben ze wel, want ons huis ziet er wel erg donker uit. Toch wacht ik nog even met de boom en de lampjes.

Waar ik me wel mee bezig houd, zijn de Kerstmenu's. Voor ons is Kerst gezellig samen zijn met vrienden en een klein beetje familie. Ieder jaar, meestal op Tweede Kerstdag, nodigen we een aantal vrienden uit om lekker te komen eten. Nog steeds weet ik niet wat ik deze keer zal gaan maken, dus blader ik allerlei tijdschriften, kookboeken en websites door en vaak valt het dan allemaal op zijn plek.

Het onderstaande recept heb ik een aantal jaar geleden gemaakt (en ga ik nu dus niet maken) en omdat het zo lekker is en er leuk uitziet zet ik het hier neer (er zijn tenslotte meer mensen op zoek naar leuke recepten!):

Nodig voor vier personen:
- 8 uitgebeende kwartels van ca. 150 gram per stuk (vraag aan de poelier om de kwartels uit te benen (de rug en de borst), maar zeg erbij dat de botjes die de bouten met de vleugels verbinden, moeten blijven zitten. Neem de karkassen ook mee naar huis. Oh ja, bestel dit van te voren; mijn poelier was niet blij met dit verzoek!)
- 50 gram gevogeltelever
- 100 gram mousse van foie gras of roompastei van eend (verkrijgbaar bij de delicatessenwinkel)
- 150 gram rauwe ham
- 50 gram broodkruim
- 300 gram bospaddestoelen (cantharellen, eekhoorntjesbrood, shii-take etc.)
- 2 sjalotjes
- 150 gram boter, waarvan 50 gram goed gekoeld en in klontjes
- 1 wortel
- 1 middelgrote ui
- 2 dl. slagroom1 dl. droge witte wijn
- 1 koffielepel milde mosterd
- 1 eetlepel sherryazijn
- 1 glas witte wijn
- versgemalen peper & zout

Doen:
Voor de kwartels: Mix de mousse van foie gras of de roompastei fijn met de gevogeltelever en de ham, op smaak brengen met peper en zout en de mosterd erbij doen.Vul de kwartels met de vulling en naai ze dicht (doe dit echt van te voren want ondanks dat je geen siersteekjes hoeft te gebruiken is het een kl...klusje!)Pel de ui en maak de wortel schoon en snijd ze fijn.
Voor het paddenstoelenmengsel: Maak de paddestoelen schoon en snijd ze fijn en pel de sjalotjes en hak die ook fijn.
Verwarm de oven voor op 220 graden. Vet een braadslede in met boter en leg de kwartels erin. Bestrijk de kwartels met boter. Doe de ui, de wortel en de karkassen van de kwartels erbij en een extra klont boter. Dek dit af met aluminiumfolie en zet de braadslede in de oven en laat dit 30 minuten braden. Draai de kwartels om de 10 minuten om. Na 30 minuten de temperatuur terugbrengen naar 200 graden, het folie verwijderen en de kwartels nog 10 minuten verder laten garen. Fruit de paddestoelen en de sjalotjes in wat boter en voeg de room toe. Zachtjes in laten koken op een laag vuurtje. Op smaak brengen met peper en zout en de eetlepel sherryazijn toevoegen. Tenslotte de kwartels uit de oven halen en ze warm houden. Het vet uit de braadslee verwijderen en door de aanbaksels de witte wijn roeren. Dit nog even 10 minuten in de oven zetten. Daarna een half kopje water erdoor roeren. Dit mengsel zeven en monteren met 50 gram boter (klontje voor klontje door de saus kloppen).

Serveren:
Paddenstoelenmengsel over de borden verdelen en de kwarteltjes erop leggen, hierover het braadvocht lepelen. Lekkere verse pasta of gebakken aardappeltjes erbij.

Het recept komt uit "Wild & Gevogelte". Ik heb nog lopen zoeken naar een foto, maar in 2003 maakte ik nog geen foto's van mijn eten!

1 opmerking:

Aan tafel met Tanja zei

Weer een heel erg lekker lezend recept, Chris! Moet gewoon wel goed zijn...