8 december 2008

Herfst en haas

Bij ieder seizoen denk ik altijd: dit is mijn favoriete seizoen, en dan komt er weer een rits met allemaal lekkers dat daar bij hoort. Zo ook bij de herfst. En dan staat bovenaan mij lijstje wild. Fazant, zwijn, hert en wilde eend, heerlijk. Maar bovenaan, helemaal bovenaan staat haas. Dat vind ik wel zo ontzettend lekker. Een mooie hazenrug, daar ga ik van watertanden. Gewoon gebakken, puur, mooi rose maar met een neiging naar rood. In het braadvet een scheutje room en wat vossenbessen, een ouderwetse aardappelpuree of aardappelkroketjes, of een toefje kastanjepuree, en rode kool, spruitjes of een stevige appelmoes. Oh, en stoofpeertjes niet te vergeten! Terwijl ik het schrijf schiet het water me in de mond!

Ik zou wel iedere week een hazenrug willen eten. Maar dat doe ik niet! Het moet wel bijzonder blijven. Maar hazenpeper is ook lekker en past prima bij het herfstweer.

Er bestaan ontzettend veel recepten voor hazenpeper: met kruidkoek, met chocolade, op grootvaders wijze en de wijze van grootmoeder of de jager, op z'n Hollands, Vlaams of Italiaans. Noem maar op.

Mijn recept is wel zeer basic en lijkt, bij nader inzien toch wel heel erg op het recept van J.W.F. Werumeus Beuning. Het verschil is dat ik over het algemeen geen bouten gebruik, maar alleen hazenvlees. Dat vind ik gewoon prettiger eten (ik ben geen kluiver). Gelukkig heb ik een goede poelier, waar ook ik ook altijd nog lever en eventueel bloed kan krijgen. Oh ja, hazenkoppen blief ik ook niet meer nadat Grappa het overleden konijn van Dame 1 had opgegraven en ik het koppetje moet loswrikken uit z'n bek...

Nodig:
Voor de marinade:
- een gesnipperde ui
- rode wijn
- wat olijfolie
- kruiden (tijm, rozemarijn, peper, zout, laurier)

- hazenvlees of een aantal bouten
- eventueel de lever en hazenbloed
- bloem
- dobbelsteentjes mager spek
- een flinke ui, grof gesnipperd.
- teentje knoflook, fijngehakt
- klont roomboter

Doen:

Marineer de bouten of het vlees in de marinade. Lekker lang, minstens een uur of 6.
Bak de spekjes uit. Haal het vlees uit de marinade en dep droog. Braad het vlees aan in roomboter totdat het bruin is. Fruit de knoflook en ui zachtjes aan en voeg nog wat wijn toe. Voeg de marinade toe en laat dit inkoken. Bindt eventueel met het bloed en de fijngewreven hazenlever, door dit van het vuur af, toe te voegen . Strooi wat bloem over het vlees zodat het braadvocht gaat binden en doe de marinade en de spekjes erbij. Nog even lekker laten sudderen.

Ook lekker is het om wortel, kleine champignonnetjes of verse zilveruitjes toe te voegen.

En, zoals meneer Werumeus Beuning schrijft, spruitjes erbij en appelmoes. Maar rode kool met appeltjes is ook niet te versmaden!

Geen opmerkingen: