29 februari 2008

De Dames en koken - dag 4

Ja, nu wordt er een vervolg verwacht... Maar nee, gisteren werd er dus niet gekookt. Manlief had bedacht dat we een hapje gingen eten met de Dames en Vriendin.

In een ver, ver verleden hadden Manlief en ik een stamkroeg. Daar kregen we voor het eerst iets met elkaar, daar ontmoette we Vriendin en andere Vriendjes en Vriendinnetjes, daar dansten Vriendin en ik op de bar, daar aten we, daar hing Manlief tot ver na sluitingstijd aan de bar om te luisteren naar favoriete muziek, daar liep Vriendinnetje in de bediening met babyDame 1 op de arm, daar had Hendrik zijn vaste plekje tussen twee tafels, daar werd Dame 2 bijna geboren. Kortom veel en nog veel meer herinneringen... Maar de stamkroeg ging dicht.

Een aantal jaar is de kroeg hetzelfde gebleven qua naam en uiterlijk, maar de eigenaars, de klanten waren anders. Het was het niet meer en we kwamen ook niet meer. Wilde het weer gaan lopen (als kroeg of als restaurant) dan zou het, volgens ons, toch wel totaal vernieuwd moeten worden. Een andere naam, een andere inrichting, een ander concept. En dat is dan eindelijk gebeurd.

Vorige week opende MyoMay haar deuren en gisteravond stapten we binnen. Ondanks dat er ontzettend veel is veranderd, zijn er hier en daar nog wel een paar dingen "vertrouwd": de met steentjes ingelegde bar en de vloer. De inrichting doet Japans aan: zwart, rood en wit. De achterwand is wit en veranderd van kleur. Naar mijn smaak is het achter in het restaurant nog wat te koel.

Naam en inrichting veranderd, daar hoort dus ook een nieuwe kaart bij: Fusion. Tja, ik had er wat moeite mee; allemaal kleine hapjes uit diverse Aziatische en nog wat andere landen. Het is de bedoeling dat je een aantal gerechten kiest en deze worden dan min of meer tegelijk geserveerd. Waar ik dan moeite mee heb, is om Japanse gerechten tegelijk met Indonesische of Indiase te bestellen. Daarbij komt nog dat als ik Japans wil eten, ik wel naar een Japanner ga! Ik heb nog geprobeerd me aan een 1-landenthema te houden, maar de manier van uitserveren maakt dat je of niks van je bestelling krijgt en dus zit mee te snoepen van de anderen of alles. Dat was dus even wennen. Achteraf moet ik eerlijk zeggen dat deze manier van eten me niet tegenviel en dat je dus ongemerkt alles door elkaar zit te eten. Het is een soort van snoep-eten en het lijkt me zeer geschikt voor verliefde stelletjes. Het bestek bestaat overigens uit eetstokjes.



We vonden wel dat er in de kwaliteit van de gerechtjes veel verschil zat. Misschien dat dat nog opstartproblemen zijn, maar koude gerechten waren wel erg koud en er was een scherp, zoet sausje dat bij een aantal gerechten geserveerd werd, dat gewoon niet lekker was. Ook waren sommige gerechten wat laf van smaak, wat dan weer versterkt wordt als je net een pittig hapje of een hapje met veel knoflook hebt gehad.

De bediening was zeer vriendelijk en stond ook open voor onze kritiek. We (met name ik) zijn dan ook wel enorme zeikerds. Op onze vraag wat MyoMay betekent of is, kregen we als antwoord: "Een eiland tussen Java en Kreta." Het is gekozen omdat het zo lekker bekte.

Leuk restaurant, door de kaart heel geschikt voor kinderen. Zeker voor herhaling vatbaar!

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk en echt net open zie ik. Plus vlakbij dus even onthouden. De kaart doet me een beetje denken aan "Statig" (kreeg ik destijds met veel moeite in de SpecialBite, de andere spotter vond het niks, wij wel!).