26 februari 2008

De Dames en koken - dag 2

Het idee was van de week al geboren. Er komt een vriendin langs met twee kleine kinderen. "Wat vinden ze lekker?" is dan de standaard vraag. "Nou, niets" was dus het mij wel bekende antwoord. Kleine kinderen lusten niks. Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar, want ik ken zat kleine kinderen die heel veel lusten. Sterker nog, Dame 2 lustte vroeger olijven, haring en paling. Nu niet meer; ze is vissetarier geworden (zegt ze). In de eerste plaats ben ik in het begin, met name bij Dame 1, te voorzichtig geweest met voederen. Als ik nu nog een keer een kindje zou krijgen (nee hoor, dat gaat echt niet gebeuren!), dan zou ik het toch heel anders aanpakken: eten wat de pot schaft en alles proeven. Maar goed, met de Dames ben ik daar nu te laat mee. Daarnaast denk ik toch ook dat smaak zich moet ontwikkelen en dat het voor kinderen belangrijk is om mee te helpen met koken, zodat ze ze zien wat ze eten en weten wat het is.

We bestellen wel een pizza, zei vriendin. Hoezo bestellen? Je eet bij mij en dan krijg je geen bestel maaltijd. Maar als de kids pizza lekker vinden, dan krijgen ze pizza! Maar dan wel een zelf gefabriceerde!

Dat is dus het plan van vandaag. Mijn Dames gaan zometeen alvast het deeg voorbereiden en verder hebben we allerlei lekkere dingen meegenomen voor op de pizza.

Geen opmerkingen: