22 juni 2008

Eten bij de Ambassade van Maleisie

Zoals ik gisteren al schreef organiseerde de Ambassade van Maleisie een food fair. Dit doen ze jaarlijks om Maleisie te promoten. Vanwege de zakelijke banden van Manlief met de Ambassade waren we er dus gisteren en vandaag.

Roti JalaHet Maleisische eten is eigenlijk een vergaarbak van keukens. Je herkent de Indonesische, Chinese, Arabische en Indiase keuken in allerlei gerechten. Bij verschillende stands konden we voor weinig euro's allerlei gerechten proeven. Zo konden we kiezen uit Nasi Lemak (in kokosmelk gekookte rijst) met Ikan Bilis (gedroogde en in sambal gebakken ansjovisje), natuurlijk Satay met een geweldige pindasaus, de (bekende) Gado Gado, Sambal Udang (pittige garnalen), Laksa (noedels in vissoep, Roti Jala (netpannekoekjes) en Roti Canai(ronde pannekoekjes) met Chicken curry of dahl, Sambal Sotong (pittige inktvis), miesoep en nog veel meer. Zoals je kan lezen allemaal bekend klinkende gerechten.

martabakFavoriet bij de Dames en Manlief is martabak (of murtabak of mottabbag. Dat laatste is Arabisch en betekend gevouwen). Van oorsprong een Indiaas moslimgerecht dat je terugvindt in Indonesie, Singapore, Brunei, Yemen en ook Maleisie. In dit geval was de snack gemaakt van roti canai en gevuld met kip, ei en ui. Dat moet ik dus zeker een keer maken!

Voor alle zoetigheid was ik zelf niet zo te porren; ik ben tenslotte geen zoetekauw.De zoete zachte cakes in groen en rose, de blubberige blokjes rose met kokossmaak. Ik kreeg er kippenvel van. Net als van (volgens de mensen van de ambassade) het lekkerste ijs ter wereld: doerian ijs. Ook moesten we de teh tarik proeven. Teh tarik (getrokken thee) is thee waaraan gecondenseerde melk wordt toegevoegd op een speciale manier. Misschien dat het in een andere (Maleisische) omgeving beter smaakt, maar voor mij is het het niet...

Geen opmerkingen: