31 mei 2008

Sauce hollandaise

Universum's culinair vademecum - Sauce hollandaise (hollandaise saus) - Ingekookt mengsel van water, azijn, peperkorrels en zout, toegevoegd aan eierdooiers met water en opgeklopt met frisse boter. Op smaak gebracht met zout en citroensap.

Mijn moeder was heel vroeger, toen ik nog klein was, chefkok.

Als baby stond ik in de box op het terras van Zeezicht. Mijn opa (die van de appeltaart) was destijds de eigenaar daarvan. (Het zag er toen natuurlijk totaal anders uit dan de plaatjes die je nu op de website ziet. In mijn herinnering is alles zwart/wit...) Daar leerde ze de beginselen van de horeca.

Samen met mijn vader runde ze de Hertog van Gelre . Destijds was dat een hotel. Ik heb daar heerlijk gespeeld in de moestuin en onder de perenboom.

hertogvangelre

Mijn ouders besloten dat het tijd werd voor iets dat echt van henzelf was en gingen weer terug naar Harderwijk. Daar kochten zij 't Nonnetje. Ik kan me nog heel vaag herinneren dat 't Nonnetje een vage kroeg was. Met trots kan ik wel zeggen dat mijn ouders het begin waren van wat nu 't Nonnetje is. Mijn vader was (en is nog steeds) de perfecte gastheer en het domein van mijn moeder was de keuken. Als piepkleine Chris mocht ik 's avonds proeven in de keuken van de aardappelkroketjes en al het andere lekkers dat mijn moeder maakte. Daar heb ik geleerd wat lekker eten is, en daar is mijn liefde voor koken begonnen. Ik kan uren vertellen over hoe Zus en ik esgargots af troggelden van gasten in het restaurant, wanneer wij frisgewassen en met schattige nachtjaponnetjes aan welterusten kwamen zeggen (wij woonden boven het Nonnetje).

Maar op een gegeven moment was het klaar en mijn ouders verkochten de boel. Mijn moeder sloeg een totaal andere richting in, die van psychologie. Maar het lekkere koken bleef ze gelukkig doen.
Het is altijd een feest wanneer ze voor me kookt (ook al is het bloemkool met een saucijs). Ze doet het alleen erg weinig, helaas... Dat is zeker niet omdat ze daar geen zin in heeft, maar meer door de grootte (of eigenlijk kleinte) van haar huisje. Ze woont namelijk in een schattig wooninkje in een van de mooiste hofjes van Den Haag. . Het is een gesloten hofje en je komt er dus niet zomaar binnen, maar mocht je op 7 juni tjdens Vlaggetjesdag in Scheveningen zijn, kom dan ook even naar het centrum van Den Haag, want dan is er open dag. De Tuin der Hesperiden, met wel 20 verschillende soorten citrusbomen, waaronder de Hand van Boeddha, is zeker de moeite van het bezoeken waard!

Maar goed, terugkomend op mijn moeder: ze kookt nog steeds in haar kleine keukentje en ze kookt nog steeds heerlijk. Alleen is haar huisje te klein om daar met allemaal mensen te eten. Dus soms komt ze bij mij eten, zoals ook vanavond.

Het is zo gezellig om met z'n allen asperges te eten en ze maakt ze dus niet graag voor zichzelf klaar. Vanavond aten we dus met Vriendinlief en moeder asperges. Ik had alle voorbereidingen al gedaan, Vriendinlief haalde moeder op en het was erg gezellig. Mijn moeder had Dame 2 beloofd om samen echte Hollandaise saus te maken. En alsof ze nooit uit de keuken was vertrokken, nam ze haar domein weer over. Ik drentel er wat tussendoor en doe mijn ding, maar het is altijd zo vertrouwd en prettig om haar in de keuken met een mes of een garde in de hand te zien!

De Dames hielpen haar en, net als vroeger, legde ze geduldig uit waarom ze iets deed.

Uiteindelijk aten we heerlijke asperges met ham en ei en een Hollandaise saus die dus geen Hollndaise saus was geworden maar een Mousseline saus omdat Vriendinlief het wel lekker leek met slagroom erdoor. Zo gezegd, zo gedaan door mijn moeder...

Hollandaise saus van mijn moeder (voor ca. 3 dl. saus)

3 eierdooiers
1 eetlepel koud water
250 gr. koude (ongezouten) boter, in kleine dobbelsteentjes gesneden
1 theelepel gezeefd citroensap
witte peper,cayennepeper en zout

Vul een bain marie voor twee derde met water. Verwarmen tot het water begint te borrelen. Draai het vuur laag. Zet een pan in de bain marie, doe de dooiers en het koude water erin en klop de dooiers glad. Klop een handjevol boter in de dooiers en ga, als de boter helemaal geabsorbeerd is, op deze manier door tot alle boter op is. Klop de saus dik en romig en breng op smaak met peper, zout, cayennepeper en ciroensap.

Roer voor Mousselinesaus er nog een kwart liter opgeklopte slagroom door.

Dank je, mam, voor het recept van de saus en voor het delen van je liefde voor eten en koken!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

fgfgf

Anoniem zei

Wat leuk dit te lezen! Dat uren vertellen... daar wil ik graag bij zijn hoor ;-) De keukentjes van de Haagse Hofjes zijn idd ieniemini. Was al van plan straks asperges te halen, dat wordt dus mét saus van je moeder, dank voor het recept.

Anoniem zei

Ha lieve Chris,

Keuk stukje hoor over de asperges. En.. ze waren heel lekker net als de harinkjes die je voor me meebracht. Waar haal je die??

Al is mijn keuken nog zo klein, ik vind het ook leuk om bij jullie te zijn! En dan koken.

liefs van mama