5 mei 2008

Zeeduivel volgens Hans en Grietje

Onlangs hebben we met de Dames een gesprek gehad over eten. Ik vond dat er het een en ander geskipt moest worden van het menu (witbrood, een deel met snoep en frisdrank) en dat er ook het een en ander toegevoegd moest worden (meer vitamines, meer vis en bruinbrood).

Natuurlijk gaat dat wel met gesputter, maar al met al viel het best wel mee: bruin brood is best lekker (nee, die dat donkere met al die pitten dat ik eet) en trouw worden er iedere dag appeltjes en ander groenvoer soldaat gemaakt. Frisdrank minderen gaat ook redelijk. Minder snoepen is wel moeilijk, helemaal met een vader die ook graag snoept! Maar wanneer ik de boodschappen doe, wordt er weinig tot geen snoep gekocht.

Vis is een probleem voor Dame 2: ze is "vissetarier". Huh??? Ja, er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, want krab en tonijn in sushi en ansjovis op de pizza is wel lekker. Dus is het zaak om de vis "lekker" te maken. Nu ben ik zelf verzot op vis en lekker is het voor mij al snel: gewoon een harinkie of een stukje vis in de roomboter gebakken of sashimi, simpeler kan het niet, maar zo lekker! Als het aan mij zou liggen zouden we toch wel heel veel vaker vis eten! Maar goed, dat zit er met (met name) Dame 2 niet in.

Vandaag aten we zeeduivel.


Inderdaad, een monsterlijke vis, en ontzettend lekker. Maar dat laatste hoef je Dame 2 echt niet wijs te maken...

panko
Hoe maak je zo'n lekkere vis dan nog kindvriendelijker lekkerder? Met broodkruimels! Niet het gewone, fijne paneermeel, maar met panko. Panko is Japans broodkruim. Het heeft een grovere structuur dan paneermeel. Het wordt gemaakt van gebakken of gestoomd brood (afhankelijk daarvan is de kleur van de panko). Voor het hele productieproces zie hier.

Panko is heel geschikt om vis en ander lekkers uit de zee in te wentelen. Er ontstaat een lekkere, luchtige, knapperige korst. De zeeduivel werd in mooie gelijke stukken gesneden. Gekruid met wat er in het potje "Mediterrane kruiden" van Polaris zit: gedroogde tomaat, zeezout, peper, geroosterde knoflook, rode paprika, rode ui en basilicum. (Even tussendoor, die kruiden zijn ook ontzettend lekker op een toastje met sardien uit blik.) Vervolgens de vis door de bloem, opgeklopt eitje en als laatste de panko wentelen. En dan lekker bakken.

De vis met broodkruimels werd "wel goed" bevonden door Dame 2.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Panko is hier ook favoriet inderdaad. Het is ook gewoon veel lekkerder, ik gebruikte eigenlijk al geen paneermeel meer, terwijl ik sommig gepaneerd eten (vlees ook) toch soms wel heel erg lekker vind.

Anoniem zei

Inderdaad ideaal zo'n zak panko. Is vis in tempurabeslag een idee voor Dame 2? Jouw coquilles in sherrysaus en loempiadeeg lust ze toch wel! ;-)

Anoniem zei

Carla, inderdaad veel lekkerder, veel krokanter. Volgende keer probeer ik garnalen. Misschien dat Dame 2 dat wel lekker vindt!

Yvon, het gaat om de smaak van de vis. Ik vind vaak met frituur dat het sterker wordt. Die coquilles heeft ze nog niet geprobeerd. Rauwe coquilles vond ze niet zo heel erg...