17 juli 2010

Supermarktmosselen

Het was vanochtend op internet te vinden, gisteravond hadden we het zelf al geconstateerd: supermarktmosselen zijn oké!

Met vriendin had ik het al over de supermarktmosselen gehad. Zeikerds als wij zijn twijfelden we aan de kwaliteit en de versheid. Ik besloot één bak bij de supermarkt te halen en de tweede bij de visboer. Helaas: na heel Scheveningen eo te zijn doorgefietst om overal "uitverkocht" te horen te krijgen, fietste ik nog snel langs de supermarkt. De laatste bak was voor mij (anders zou het met z'n vieren een karige mosselmaaltijd worden). Bij de Hoogvliet liggen de mosselen van KVY in het schap. Natuurlijk staat er op de bakken dat het Zeeuwse mosselen zijn, maar zoals in het artikel staat: het vangstgebied is ergens in het noord-oostelijk deel van de Atlantische Oceaan. Waarschijnlijk hebben de mosselen na de vangst wat Zeeuws water gedronken? Zeeuws of niet: de mosselen zagen er goed uit, wel heel klein, maar schoon en ze roken goed. Ja, dat is dus ook zoiets: eigenlijk maakt het niet zoveel meer uit waar je de mosselen koopt, want over het algemeen zitten ze verpakt in de plastic bakken (oké, uitzonderingen daargelaten; Simonis heeft ze in juten zakken), dus de visboer kan al niets meer controleren...

Ik woon in een stukje Scheveningen waar maar weinig winkels zijn. Voordat ik hier kwam wonen, had ik het idee dat je in Scheveningen op iedere hoek van de straat vis zou kunnen kopen. Dat is ook wel zo, maar dus niet hier. Kennelijk vangen ze alle vis zelf (zoals mijn overbuurman, die het ook rookt en de resten van kilo's schelvis enzo gewoon in de bosjes dumpt)of hebben ze allemaal vissersvriendjes waardoor ze voorzien worden van vis. Kennelijk is er ook weinig interesse in allerlei soorten vis. Ja, makreel. Die wordt gekookt in water en azijn en dat wordt gegeten waarbij er gesopt wordt met brood... Ik sta dan ook raar te kijken als er een Schevenings mevrouw aan me vraagt hoe je mosselen moet klaarmaken!

Ik doe dat dus zo: een peen in dunne plakken, prei in ringen, paar snippers ui erbij en selderijgroen. Dit op de bodem van de pan. De mosselen erop en een scheut witte wijn erover. Nog een paar draaien uit de pepermolen en dan een fel vuur eronder. De mosselen laten opkomen (dat de kook erover komt) en omschudden en vervolgens nog een ker op laten komen. Daarna proef ik er een. De mosselen van gisteren waren klein, dus zo was het genoeg, maar bij grote mosselen kan het nodig zijn om ze drie keer te laten opkomen.

Voor vier kilo mosselen betaalde ik 9 euro! Geen geld!

6 opmerkingen:

VnO zei

Zalig, alleen op de foto staat wat er over blijft nadat jullie ze gegeten hebben?

MrOoijer zei

Negen euro is inderdaad geen geld: ik betaal dat voor twee kilo jumbo mosselen (wel echt zeeuws). Ik smoor overigens de mosselgroentes eerst in wat boter. Dan geven ze wat meer smaak af (aan de boter), die dat dan weer beter doorgeeft aan de mosselen.

Tegenwoordig ben ik verzot op een mengsel van een prei, een sereh stengel, een gehakte groene peper met evt wat selderij, gesmoord in boter en dan een glas witte wijn. Vang vooral het kookvocht ook op, want dat is een goddelijke basis voor een soepje.

Chris zei

@Frank Ben je nu dan teleurgesteld? De volgende keer zal ik de mosselen voor het opeten op de foto zetten.

@MrOoijer Dat is dan een goed idee voor de volgende keer, zowel dat smoren als het mengsel. Het vocht heb ik deze keer weggegooid: mijn vriezer zit bomvol en ik heb gisteren zoveel mosselen gegeten dat ik er niet aan moest denken om vandaag weer iets met mossel te eten.

Yvon zei

Deze week is het plan mosselen te halen, denk bij Roeleveld of anders Simonis. Benieuwd of ik het met € 9 voor 4 kilo ga redden (vermoed dat ze daar een stuk duurder zijn, als ze tenminste niet zoals bij jou uitverkocht zijn). Net als bij asperges 'moeten' ze eerst klassiek, hoewel ik er liever een cataplana van zou maken.

Chris zei

Nee, daar ga je het niet mee redden. Ik denk het dubbele?

MyriamC zei

Ik wou dat ik die kleine mosselen hier ook kon vinden. Die vind ik namelijk wel het meeste smaak hebben.