18 juli 2010

Knapperige korstjes

Mijn Dames waren (en eentje is) soms moeilijke eters. Ondanks dat ik ze alles probeerde te laten proeven, kreeg ik regelmatig te horen: "Dat lust ik niet!" Dat is vervelend. Frustrerender was het als ik iets had gemaakt en dan vonden ze dat heel lekker. Dat is mooi, want dan weet je waar je ze een plezier mee kon doen. Helaas kwam de keer daarna dan weer: "Dat vind ik niet lekker!". Grrrrr. Toch is veel eten goed op te leuken tot wat lekkers. Een simpel gebraden stukjes kipfilet is vies, kleine reepjes kipfilet in een korstje zijn lekker. Hetzelfde geldt voor vis: gewoon gebakken is vies, in een korstje is lekker)en het geldt ook voor aubergines: gegrild of in de ratatouille is vies, maar gebakken met met een korstje, dat is pas lekker!

Als ik dit klaarmaak als bijgerecht, dan snijd ik de aubergines in blokjes. Maar het is ook lekker op een stuk brood, dan worden het plakken, zoals op de foto. De schijven/blokjes door een geklopt ei met flink wat peper en zout husselen. Daarna door het paneermeel, eventueel met wat verse gehakte kruiden erdoor, zodat er een korstje ontstaat. Bij de blokjes gebruik ik een plastic zak. Dat doe ik trouwens ook bij het bloemen van bijvoorbeeld mosselen enzo. Paneer of bloem in een plastic zak. Blokjes of stukjes erbij. De zak opblazen tot een ballonnetje en dan schudden. De gepaneerde plakken aubergine heb ik gebakken in de rijstolie. Natuurlijk kan olijfolie ook, maar rijstolie heeft een hoger rookpunt dan olijfolie, dus kan meer verhit worden. Daarnaast is de smaak neutraal.

1 opmerking:

Yvon zei

Ik begrijp de Dames wel, zo'n krokant korstje is ook lekker (en vet!). Liefst gebruik ik dan panko of cornflakes.