24 juli 2010

Makkelijke kip

Soms komt koken onhandig uit. Bijvoorbeeld als je op ziekenhuisbezoek moet. Wat een onmogelijke tijden zijn dat toch! En als dan toch vriendin langs komt om mee te eten en manlief niet van plan is om te koken, dan is het prettig als het koken allemaal vanzelf gaat.

Een favoriet recept is dan kip uit de oven. En dat was gisteren dan ook het plan. Helaas was de poelier met vakantie. Dat was een domper. Hij heeft heerlijke kippen van verschillende rassen. En ook nog betaalbaar. Toch moest ik een goede kip en ben toen maar naar biologische slager gegaan. Ik ben me bij het afrekenen te pletter geschrokken van de prijs! Oké, het was een behoorlijke biokip met twee extra poten erbij, maar ruim 30 euro! Verdorie, daar hadden we ook ossenhaas van kunnen eten, of goede vis! De volgende keer maar wachten tot de poelier terug is van vakantie, want daar betaalde ik voor een flinke poulet noir 11 euro!

De kip moest toch op, dus de oven ging aan. Boter onder de huid geduwd en een paar takjes rozemarijn. De buik gevuld met citroen, rozemarijn en knoflook en de kip gekruid met flink zout, wat peper en een klein beetje paprika poeder. De kip gaat in een grote schaal waar ook een deksel bij hoort. Het eerste half uur op 225 graden zonder deksel. Daarna zet ik de temperatuur omlaag, naar zo'n 125 graden en gaat het deksel op de schaal. En dan gewoon de oven zijn werk laten doen, een uurtje of twee, drie, vier...

Wat een vette biokip was het! Het vet kwam over het randje van de schaal heen gesputterd en zie dan zo'n schaal maar eens zonder kippenvetspetters uit de oven te krijgen terwijl er vier honden likkebarend om je heen staan te draaien!

Erbij aten we de tabouleh van Tanja . Ook zo'n gemakkelijk recept, dat overigens door de Dames zeer gewaardeerd wordt!

3 opmerkingen:

Yvon zei

Dat is wel een sjieke kip dan voor die prijs pff. Schrik me standaard dood bij de keurslager, of het nu een kalfsfricandeau, ossehaas of gewoon gehakt is. Hond hier kreeg soepkippenvlees waar toch weinig smaak meer aan zit, vond hij lekker.

Aan tafel met Tanja zei

Inderdaad, wat een prijs. Zo is kip natuurlijk zalig en inderdaad: kind kan de was doen. Dank voor de link en leuk dat dames tabouleh lekker vinden.

Chris zei

Ja, dure kip! Mijn oma zou zich in haar graf omdraaien als ze wist dat ik dat voor een kip had betaald! De honden krijgen hier eigenlijk alle restjes vlees (behalve varkensvlees), zowel de rauwe afsnijdsels en rauwe botten, als de leftovers van de maaltijd (tenzij te sterk gekruid).

Ja Tanja, de Dames gaan steeds meer eten. Gelukkig maar!