29 januari 2009

Minder is meer

Vorige week waren Manlief en Dame 1 samen boodschappen gaan doen. Natuurlijk hoort daar een lekker broodje bij en ze eindigden bij Tasty. Daar aten ze de lekkerste, de allerlekkerste hamburger ooit en ik moest zeker een keer proeven zodat ik de hamburger kon namaken.

De beschrijving was een grote hamburger met heel veel lekker cheddar. En er zaten sla, tomaten en uien op (maar de sla en tomaten hadden ze geskipt) en een ontzettend lekker sausje. Fris, met iets van mayonaise en natuurlijk niet te vergeten truffelsmaak. Zonder ook maar geproefd te hebben, besloot ik de hamburger maar na te maken. Ik vond het wel wat kaal klinken, maar goed, Manlief en Dame 1 waren er enthousiast over. En omdat het zo weinig was (voor een "normale" hamburger bak ik spek en uien uit en snijd ik ringen rauwe ui en augurken, er moet mosterd, may en ketchup op en nog meer) leek het me een mooie maaltijd voor als het even snel en gemakkelijk moet.

Natuurlijk kan ik zelf hamburgers maken, maar de hamburgers van mijn slager zijn uit de kunst, dus waarom moeilijk doen als het op een makkelijke dag ook makkelijk kan? De hamburgers bakken was op de grill geen kunst, en dikke plakken cheddar is ook niet zo moeilijk. Maar dat sausje... Ik maakte een combinatie van mayonaise (Calve kan wel zeggen dat zij de lekkerste mayo hebben, maar die van Remia is veel lekkerder. Ok die van mijzelf nog lekkerder, maar waarom moeilijk...), een klein lepeltje grove mosterd, wat peper en zout en een scheutje witte truffelolie. Voor het frisse een schep zure room (had ik nog staan, maar anders is joghurt ook wel lekker denk ik) erdoor. En Dat alles op een sesambroodje en voila: nagemaakt! Volgens Menlief en Dame 1 was de mijne nog lekkerder dan die van Tasty. Wel iets kleiner (die van Tasty weegt 180 gram!).

Voor mijzelf natuurlijk wel sla en tomaat erop, want dat vind ik lekker en het oogt natuurlijk leuk! En ik (en ook Dame 2) moet ze gelijk geven: Er zit niet veel op, maar het is lekker!

1 opmerking:

Anoniem zei

Lekker! Met burgers doe ik ook niet moeilijk, gewoon van de slager, soms van die Duitse dingen. En soms die ouderwetse burgerbroodjes of een witte bol. Met truffel goed idee, wordt hier altijd iets met een rode basis. En voor meneer dan nog frites erbij (weet ook niet waar hij het laat na 2 dikke broodjes burger).