18 januari 2009

De vis wordt duur betaald

Het waren drukke weken, met Nieuwjaarseten, musical, weer hockey en school en nog wat dingen. Na een Damesloze vrijdagavond met afhaalchinees in de geweldige keuken van Vriendinlief aten we gisteren mosselen. De Dames aten antigriepkippensoep. Je kan je het je bijna niet voorstellen, maar hier in Scheveningen was het nog een hels karwei om mosselen te vinden! Overal op!

Twee kilo + een leuk mosselwokrecept, dat we overigens niet hebben uitgeprobeerd, in mijn favoriete viswinkelgescoord en zoals altijd was ik weer enthousiast over het enthousiasme waarmee we geholpen werden. Daarna zochten we verder naar mosselen en uiteindelijk belandde we (natuurlijk) bij Simonis. Foeterend liep ik terug naar de auto: Wel ^!@#@%$&* 9 euro per kilo!

Thuisgekomen werd er eerst gediscuseurd over het hoe te bereiden van de mosselen: volgens de wok-manier of ouwerwets, simpel gekookt. Als je dan toch gaat wokken en er knoflook, uitjes, kerrie en watalnietmeer in gooit, dan wat oosters met soja? Maar dat werd niet gewaardeerd. Uiteindelijk dus gewoon gekookt en ja, geheel tegen de regels doen wij er wel wortel in, want dat vinden we lekker. Pa (op visite) had de keuken overgenomen door subtiel te laten weten dat ik, als linkshandige, wel erg onhandig was en had keurig de groenten (prei, ui en dus wortel) gesneden en de mosselen nagekeken. Mmmm, verpakkingsdatum is 12 januari en tht 19 januari...

De eerste lading mosselen, de dure, van Simonis, waren geweldig! En wat waren we blij dat er nog een lading aankwam, want het smaakte ons prima. Helaas was de tweede lading vies en hebben we de twee kilo zo de kliko ingekiept. Dat is toch altijd balen! Ik had er een opgegeten en de tweede uitgespuugd. Gelukkig maar, want van die ene had ik gisteravond al een naar gevoel in mijn buik!

En dan? Vriendinlief zou nooit meer vis halen bij mijn favoriete viswinkel. En ik? Ik ga morgen even langs om te vertellen dat de mosselen niet meer goed waren en weet zeker dat ze daar goed op zullen reageren. Dat doe ik trouwens altijd wanneer me iets niet bevalt. Dat vind ik wel zo eerlijk. En afhankelijk van de reactie besluit ik dan of ik nog wel of nooit meer kom!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is balen! Ben benieuwd naar de reactie (paar kilo goede verse meegeven toch zeker). Met mosselen een zelfde soort 'probleempje', ik grossier in mosselrecepten, maar heb ik ze in huis dan is het toch wel de bedoeling dat het de klassieke bereiding wordt. Volgende keer zeg ik gewoon niks en maak ik ze Thais, Spaans of whatever ;-)

Anoniem zei

Zo, dat is zeker balen Chris! Je bent een goede vaste klant, dus ze lossen het vast prima op.
De datum laat even op zich wachten, het was hier zo druk dat het er doorheen geschoten is en nu zit echtgenoot tot en met a.s. zondag op Curacoa.

Aan tafel met Tanja zei

Afhaalchinees eten in een geweldige keuken van vriendin. Laat me raden :-)
Balen van de mosselen inderdaad!