27 februari 2009

Dag oma

Oma hield van lekker eten en gezelligheid. Met zoveel kinderen en nog meer kleinkinderen zat, toen ik klein was, het huis vaak vol. Er werd flink geschonken en er was altijd wel wat te eten. Een keukenla met lekkers waar we altijd in mochten graaien. En natuurlijk aten we vaak Oma's kip. Met mijn nichten maakten we boven in een van de kamers enorme Barbienuizen of we gingen ons verkleden met sjaals en handschoenen. Met Pasen eieren verven die natuurlijk verstopt werden en eieren uitblazen voor de Paastak. Sinterklaas was een feest met al mijn neefjes en nichtjes en een echte Sint en Piet. Raar dat er altijd wel ooms en tantes niet konden komen. In de zomer in de tuin een zwembad onder de perenboom, waarin flessen hingen om de peren heen.

Later, toen ik op de middelbare school zat, fietste ik iedere dag langs haar huis en wipte dan even aan en kreeg ik heel af en toe (stiekem) boerenjongens of -meisjes. Bij haar at ik voor het eerst Marmiet en nog steeds is een witte boterham met roomboter, marmiet en kaas een snoeperij. In het najaar op de fiets langs het water richting Nijkerk om vlierbessen te plukken en heel veel potten jam en gelei te maken. Zo lekker op de boterham (Niet zo zunig hoor, zei ze tegen mijn vriendinnen bij het smeren) of door de yoghurt.

Oma heeft een lang leven gehad. Nu is het opgehouden en resten de herinneringen.

Dag oma...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Gecondoleerd Chris. Wat een mooi stukje heb je voor haar geschreven!

Anoniem zei

Sterkte :(

Anoniem zei

veel sterkte. x isis en familie

Anoniem zei

Ha lieverd,

Wat een lief stukje over oma Poorter.
Dat heeft ze ook verdiend, het was een goed mens en voor mij een goeie (ex)-schoonmoeder.

Kus van mama