16 december 2008

Wat eten we met de Kerst?


Als ik zo kijk naar de top 20 van de populairste zoekopdrachten waarmee bezoekers hier terecht komen dan is het meest favoriete voorgerecht iets met St. Jacobsschelpen, bijvoorbeeld deze of deze en daarna een hoofdgerecht met langzaam gegaarde rosbief in de oven of kwartel of parelhoen... Maar wat dat ei er zo hoog in de lijst doet?

Geen slechte keuze en rosbief en coquilles zijn prettige ingredienten om te gebruiken tijdens (voor veel mensen stressvolle) deze drukke periode!

Zelf ben ik natuurlijk ook aan het denken. Dat mag ook wel, want er komen maar liefst 4(!) dagen vol (vr)eten aan! Ik verheug me erop! De voorbereidingen vind ik leuk en de dagen gezellig. Kerstavond met de Dames en Manlief gourmetten (tja, ik vond het niks, maar de Dames wel en het is ook hun Kerst) en cadeautjes uitpakken. De volgende dag is ook lekker: mijn moeder gaat de hele hazenruggen bereiden en het is zo'n tijd geleden dat ik haar hazenruggen heb gegeten. Zouden ze nog steeds hetzelfde smaken als vroeger?
De zaterdag na de Kerst eten we bij vrienden en zorg ik voor het voorgerecht. Coquilles alstublieft, want dat vinden we allemaal errug lekker!

Tweede Kerstdag verklap ik hier niet, dat is nog een verrassing, ook voor mij, want ik weet nog steeds niet wat ik ga maken! Allerlei ideetjes spoken er door mijn hoofd, maar voor 11 man met mijn ienieminie keuken moet het ook nog te handelen zijn. Toch maar coquilles en rosbief?

11 december 2008

Gevulde kwartels met bospaddestoelen

Het zal je niet ontgaan zijn: Kerst staat voor de deur. Hier in de straat verdient de energieleverancier goud geld; overal kerstverlichting in allerlei kleuren en vormen. Ik ben niet zo snel en al helemaal niet zo uitbundig ondanks twee zeurende Dames. Een beetje gelijk hebben ze wel, want ons huis ziet er wel erg donker uit. Toch wacht ik nog even met de boom en de lampjes.

Waar ik me wel mee bezig houd, zijn de Kerstmenu's. Voor ons is Kerst gezellig samen zijn met vrienden en een klein beetje familie. Ieder jaar, meestal op Tweede Kerstdag, nodigen we een aantal vrienden uit om lekker te komen eten. Nog steeds weet ik niet wat ik deze keer zal gaan maken, dus blader ik allerlei tijdschriften, kookboeken en websites door en vaak valt het dan allemaal op zijn plek.

Het onderstaande recept heb ik een aantal jaar geleden gemaakt (en ga ik nu dus niet maken) en omdat het zo lekker is en er leuk uitziet zet ik het hier neer (er zijn tenslotte meer mensen op zoek naar leuke recepten!):

Nodig voor vier personen:
- 8 uitgebeende kwartels van ca. 150 gram per stuk (vraag aan de poelier om de kwartels uit te benen (de rug en de borst), maar zeg erbij dat de botjes die de bouten met de vleugels verbinden, moeten blijven zitten. Neem de karkassen ook mee naar huis. Oh ja, bestel dit van te voren; mijn poelier was niet blij met dit verzoek!)
- 50 gram gevogeltelever
- 100 gram mousse van foie gras of roompastei van eend (verkrijgbaar bij de delicatessenwinkel)
- 150 gram rauwe ham
- 50 gram broodkruim
- 300 gram bospaddestoelen (cantharellen, eekhoorntjesbrood, shii-take etc.)
- 2 sjalotjes
- 150 gram boter, waarvan 50 gram goed gekoeld en in klontjes
- 1 wortel
- 1 middelgrote ui
- 2 dl. slagroom1 dl. droge witte wijn
- 1 koffielepel milde mosterd
- 1 eetlepel sherryazijn
- 1 glas witte wijn
- versgemalen peper & zout

Doen:
Voor de kwartels: Mix de mousse van foie gras of de roompastei fijn met de gevogeltelever en de ham, op smaak brengen met peper en zout en de mosterd erbij doen.Vul de kwartels met de vulling en naai ze dicht (doe dit echt van te voren want ondanks dat je geen siersteekjes hoeft te gebruiken is het een kl...klusje!)Pel de ui en maak de wortel schoon en snijd ze fijn.
Voor het paddenstoelenmengsel: Maak de paddestoelen schoon en snijd ze fijn en pel de sjalotjes en hak die ook fijn.
Verwarm de oven voor op 220 graden. Vet een braadslede in met boter en leg de kwartels erin. Bestrijk de kwartels met boter. Doe de ui, de wortel en de karkassen van de kwartels erbij en een extra klont boter. Dek dit af met aluminiumfolie en zet de braadslede in de oven en laat dit 30 minuten braden. Draai de kwartels om de 10 minuten om. Na 30 minuten de temperatuur terugbrengen naar 200 graden, het folie verwijderen en de kwartels nog 10 minuten verder laten garen. Fruit de paddestoelen en de sjalotjes in wat boter en voeg de room toe. Zachtjes in laten koken op een laag vuurtje. Op smaak brengen met peper en zout en de eetlepel sherryazijn toevoegen. Tenslotte de kwartels uit de oven halen en ze warm houden. Het vet uit de braadslee verwijderen en door de aanbaksels de witte wijn roeren. Dit nog even 10 minuten in de oven zetten. Daarna een half kopje water erdoor roeren. Dit mengsel zeven en monteren met 50 gram boter (klontje voor klontje door de saus kloppen).

Serveren:
Paddenstoelenmengsel over de borden verdelen en de kwarteltjes erop leggen, hierover het braadvocht lepelen. Lekkere verse pasta of gebakken aardappeltjes erbij.

Het recept komt uit "Wild & Gevogelte". Ik heb nog lopen zoeken naar een foto, maar in 2003 maakte ik nog geen foto's van mijn eten!

8 december 2008

Herfst en haas

Bij ieder seizoen denk ik altijd: dit is mijn favoriete seizoen, en dan komt er weer een rits met allemaal lekkers dat daar bij hoort. Zo ook bij de herfst. En dan staat bovenaan mij lijstje wild. Fazant, zwijn, hert en wilde eend, heerlijk. Maar bovenaan, helemaal bovenaan staat haas. Dat vind ik wel zo ontzettend lekker. Een mooie hazenrug, daar ga ik van watertanden. Gewoon gebakken, puur, mooi rose maar met een neiging naar rood. In het braadvet een scheutje room en wat vossenbessen, een ouderwetse aardappelpuree of aardappelkroketjes, of een toefje kastanjepuree, en rode kool, spruitjes of een stevige appelmoes. Oh, en stoofpeertjes niet te vergeten! Terwijl ik het schrijf schiet het water me in de mond!

Ik zou wel iedere week een hazenrug willen eten. Maar dat doe ik niet! Het moet wel bijzonder blijven. Maar hazenpeper is ook lekker en past prima bij het herfstweer.

Er bestaan ontzettend veel recepten voor hazenpeper: met kruidkoek, met chocolade, op grootvaders wijze en de wijze van grootmoeder of de jager, op z'n Hollands, Vlaams of Italiaans. Noem maar op.

Mijn recept is wel zeer basic en lijkt, bij nader inzien toch wel heel erg op het recept van J.W.F. Werumeus Beuning. Het verschil is dat ik over het algemeen geen bouten gebruik, maar alleen hazenvlees. Dat vind ik gewoon prettiger eten (ik ben geen kluiver). Gelukkig heb ik een goede poelier, waar ook ik ook altijd nog lever en eventueel bloed kan krijgen. Oh ja, hazenkoppen blief ik ook niet meer nadat Grappa het overleden konijn van Dame 1 had opgegraven en ik het koppetje moet loswrikken uit z'n bek...

Nodig:
Voor de marinade:
- een gesnipperde ui
- rode wijn
- wat olijfolie
- kruiden (tijm, rozemarijn, peper, zout, laurier)

- hazenvlees of een aantal bouten
- eventueel de lever en hazenbloed
- bloem
- dobbelsteentjes mager spek
- een flinke ui, grof gesnipperd.
- teentje knoflook, fijngehakt
- klont roomboter

Doen:

Marineer de bouten of het vlees in de marinade. Lekker lang, minstens een uur of 6.
Bak de spekjes uit. Haal het vlees uit de marinade en dep droog. Braad het vlees aan in roomboter totdat het bruin is. Fruit de knoflook en ui zachtjes aan en voeg nog wat wijn toe. Voeg de marinade toe en laat dit inkoken. Bindt eventueel met het bloed en de fijngewreven hazenlever, door dit van het vuur af, toe te voegen . Strooi wat bloem over het vlees zodat het braadvocht gaat binden en doe de marinade en de spekjes erbij. Nog even lekker laten sudderen.

Ook lekker is het om wortel, kleine champignonnetjes of verse zilveruitjes toe te voegen.

En, zoals meneer Werumeus Beuning schrijft, spruitjes erbij en appelmoes. Maar rode kool met appeltjes is ook niet te versmaden!

6 december 2008

Verandering

AL een tijdje liep ik me te ergeren aan de lay-out en de werking van mijn website. Het deed het allemaal niet goed, links die niet werkte, een blog dat in een frame verstopt zat en dus ook niet dat deed wat ik graag wilde. Het was dus tijd voor vernieuwing. Vandaag tussen de bedrijven door de basis gelegd. Natuurlijk niet slim, want na het uploaden van een nieuwe pagina werkte de boel niet en ik moest weg. Gelukkig (of is het helaas) heb ik niet zo heel veel bezoekers, dus de chaos zal vast niet zijn opgevallen. Maar het werkt nu naar mijn zin. Nog wat kleine wijziginkjes aanbrengen, maar dat is voor later.

Eigenlijk ben ik er wel een beetje blij mee.

Update 9 december: ik zie nu ik op een andere computer zit te werken, dat er nog teveel gescrolled moet worden. Ooknog veranderen...